Rantarata Helsingistä suoraan itään on edellytys Etelä-Kymenlaakson tulevaisuudella. Raskasta liikennettä on siirrettävä kumipyöriltä kiskoille.
Ratalinjaus H:ki - Kotka - Hamina - Vaalimaa on paras. Kaksiraiteisen radan 250 km/h nopeus palvelee myös liikennettä Haminasta, Kotkasta, Loviisasta ja Porvoosta Helsinkiin.
Liikenteen osuus hiilidioksiidipäästöistä Suomessa on 25 %, josta maantieliikenteen osuus 90 % ja rataliikenteen vain 2 %. Rantarata vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.
Rantaradan kustannusarvio on 1180 miljoonaa euroa. Yhteiskunnallinen hyöty ja kansainvälinen merkitys on suuri.
Kaakkois-Suomen tulevaisuus ja ilmastonmuutoksen hillintä vaativat rantaradan. Sen toteuttaminen on aloitettava heti.
Kommentit